onsdag 14 november 2012

Placering

Det här med placering av eleverna tycker jag känns som ett stort och viktigt kapitel. Det påverkar mer än man tror.
På föreläsningen med Stefan Hertz häromveckan pratade han om detta. Han delade upp eleverna i färger där grön var självgående elever, röd för elever som behöver mer stöd eller inte "är med på tåget" och gul för de mittemellan. Han möblerade i grupper och satte eleverna med samma färg på samma ställe. Han menade att det var för att vissa elever inte ska behöva vara "krockkuddar". Jag kan hålla med om att detta är klokt. Vi tänkte om i våra klasser och prövar nu detta. I femman funkar det bra. De gröna borden fungerar jättebra, de gula drar mot grönt och blir alltmer självständiga. Det röda får mer tid med lärarna.

I vår fyra funkade det inte riktigt lika bra, av flera anledningar. Vi har delat gruppen i 11/15 i två olika klassrum och de blev nog för få för denna uppdelning. Jag har därför möblerat om idag. Det blev ett u istället. Jag vill få dem närmare mig, kunna se alla, få kontakt med alla. Behövde dela på några elever som drog ner varandra istället för att ta kliv uppåt/framåt. Nu testar jag detta ett tag. Vi har haft grupper, 2 och 2 framåt, rader och nu u. Finns det mer att testa? BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar