tisdag 6 november 2012

Minecraft

På tisdagsmorgon har vi delat upp klassen tjejer och killar. Tjejerna går tillsammans med tjejerna i femman till musiksalen för att sätta upp en teater. Jag har kvar killarna i klassrummet. Jag har tidigare pratat om minecraft med några av killarna och idag tänkte jag att vi skulle använda oss av det. Jag började med att göra en tankekarta om vad minecraft är. De fick berätta och förklara. Sedan pratade jag om att i skolan ska man lära sig saker av det man gör. De fick i uppdrag att hitta argument för att få spela Minecraft i skolan. Jag delade in dem i 5 grupper och varje grupp fick varsin Big5 förmåga. Jag har dem på lappar på väggen så jag tog ned dem och gav till varje grupp. De fick hitta argument utifrån sin förmåga och sedan samlade vi ihop det på tavlan. De hittade argument från varje förmåga. Min tanke är att de nu ska få spela på nästa killgrupp, men jag ska nog samla ihop det kring något. Bygga vårt skolhus kanske. Eller skolgården? Vi får nog prata om det.
En bra lektion blev det iallafall. Det var ett bra sätt att få med förmågorna, nu kan jag ta det vidare till andra saker. BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar