torsdag 11 april 2013

Morfis kod

Det var otroligt länge sedan jag skrev något här. Det har tagit mycket tid, ork och energi att arbeta med den klass som jag har just nu, prioritering varit ett måste.
Vill berätta om vårt grupparbete i matte som jag kallar Morfis. Jag har gjort det i två omgångar nu, förra året med de som är femmor nu och med min nuvarande fyror.
Vi börjar lite innan jul med att kolla på UR:s program som heter Morfis kod. Vi är anslutna till sli.se och de filmerna ligger där. Det är fem avsnitt som är en kvart långa vardera. Programmet handlar om 3 barn som fastnat i ett TV-spel och de måste lösa matteklurigheter för att ta sig ut ur spelet.Varje avsnitt innehåller 3 lite större uppgifter som de ska lösa. Vi ser på dessa program ca ett i veckan.
Sedan startar själva grupparbetet. Då delar jag in klassen i fem grupper. Varje grupp för börja med att titta på "sitt" avsnitt igen. Grupp 1 på avsnitt 1 osv. De ska titta på avsnittet och bli inspirerade av de 3 uppgifterna som barnen på filmen gör. Uppgiften blir sedan att konstruera 3 st uppgifter för de andra grupperna. De får 2 lektioner på sig att komma på vad de ska göra och förbereda sig praktiskt på att genomföra uppgifterna.
Jag skriver ut en bild på ett A4 och skriver på baksidan ett hemligt meddelande. Att de ska samlas på vår fotbollsplan ex. Sedan laminerar jag det pappret och klipper isär i 20 pusselbitar. Varje pusselbit läggs i ett kuvert och jag skriver på vilken grupp som ska ha vilket kuvert. Mest för min egna skull så att det ska bli ordning. Jag fixar även i ordning ledtrådar till vart jag sätter dessa kuvert varje gång. Jag gör 3 ledtrådar. Varje station som barnen håller i har alltså en ledtråd att ge ut.
Ok, första gången är det alltså grupp 1 som håller i stationerna. De delar upp sig på tre ställen i huset och håller i 3 olika förberedda stationer som är inspirerade av Morfis kod. Grupp 2 börjar att gå runt på stationerna och lösa uppgifterna. Klarar de uppgifterna får de en ledtråd som jag har kommit på. De ledtrådarna kan var tex: 1. Blått  2 Skåp   3 Mellanplan. Får de alla ledtrådarna så letar de på mellanplan i ett blått skåp. Där har jag tejpat upp kuvertet med pusselbit i. Alla hittar alltid alla pusselbitar på något sätt.
Sedan går grupp 3 och gör stationerna osv. Nästa vecka är det dags för grupp 2 att hålla i stationerna och sedan rullar det på.
Sista gången är det skattjakt och då är det jag som håller i det. De ska då pussla ihop bilden som de har letat efter i 5 veckor. Sedan till en plats för en samarbetsövning där de får nästa ledtråd och till sist till en plats där jag gömt påsar med godis som de får leta efter på olika vis. Detta kan man ju variera i oändlighet.

Barnen uppskattar denna uppgift mycket! Det är kul att göra matteuppgifter i grupp, de måste göra det på en lagom nivå, inte för lätt men inte heller för svårt. Det är ett lagom tävlingsmoment, de måste även arbeta ihop som klass i slutet. Det blir praktiska uppgifter som ska genomföras och de får använda många delar av sina kunskaper i matte.
Jag tycker att de använder följande från det centrala innehållet

-formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier
och metoder
-,Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Hoppas att detta kan inspirera något!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det här verkar toppen! Ska testa det med mina 5:or! :)

    Tack!

    SvaraRadera