måndag 1 oktober 2012

Klassuppsättning

Idag har jag sjösatt ett Läsprojekt där vi ska läsa en bok gemensamt. Jag har valt "Kompisboken" av Linn Hallberg. Vi har köpt in den i klassuppsättning och eleverna får i läxa att läsa vissa sidor hemma. Vi jobbar sedan med läsförståelse och boksamtal i skolan. Jag har inte gjort detta innan så det ska bli spännande att se vart det slutar. Som så ofta så har jag inte riktigt planerat upp all tid utan det brukar ta sina egna vägar.
Vi ska börja med att träna på att göra boksamtal denna vecka till en kort text som eleverna fick i läxa förra veckan. De fick då en av lässtrategifigurerna Spågumman Julia, Cowboy Jim, Fröken Detektiv, Nicke Nyfiken att vara, så när de läser texten skulle de fokusera på en av dessa figurer. De ska på boksamtalet få prata utifrån sin figur. Det ska bli riktigt spännande hur det faller ut :)

Lässtrategifigurerna hittade jag i en bok om läsning av Barbro Westlund. De har mottagits med blandat resultat, men jag tänker att jag kommer att fortsätta med det till det verkligen sitter. Min klass behöver dem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar