söndag 15 juli 2012

Flippa och Sverigeresa

Idag har mannen åkt hem för att jobba lite så jag passade också på. Har ju tänkt Flippa mitt klassrum litegrann till hösten och kollade igenom de två första kapitlen i fyrans och femmans mattebok. Skrev ner vad jag skulle kunna flippa och gjorde två filmer iallafall. Det blev till femman och är repetetion av uppställningar i addition och subtraktion. Gjorde dem i explain everything. Funkar bra. Laddar över dem till mitt konto på youtube och tänkte sedan bädda in dem i blogg när de ska visas. Till hösten kommer jag att ha nästan all min tid i vår fyra. Har matten i femman och resten av tiden i fyran. Ska undervisa i So vilket jag tycker ska bli jättekul! Har redan grovplanerat året :) Det blir en Sverigeresa första halvan av hösten. Många tankar om hur den ska genomföras. Har iallafall tänkt mig en start med biljetter, tågvärdskläder, stolar placerade som på tågvagnar och någon slags tågfilm à la På Spåret. Tanken är att det ska bli en resa med ca tio stopp på utvalda platser i Sverige där jag även kan få med andra delar av läroplanen. Ex statsskick i Stockholm, samerna och deras språk i Norrland osv. Tänker även att eleverna ska få göra en presentation om olika landskap, träna på dialekter och spela in, kanske Skypa med någon som pratar dialekt osv. Jag tror att det kan bli bra, behöver bara sy ihop lite lösa trådar, fundera mer så att jag får med The big five bland annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar