fredag 13 juli 2012

Ikt i skolan

Jag läser en hel del av det som andra lärare och skolpersoner skriver. Inspireras, influeras, hittar mycket att tänka kring helt enkelt. Just nu har det varit mycket om ikt i skolan. Jag tycker själv att jag har ganska bra koll på okt även om jag inte läst det på universitetet och faktiskt inte heller gått kursen i vår kommun som heter Digitalt lärande. Det har inte blivit av helt enkelt, men arbetar med blogg, våra datorer som vi har 1:2, vi skriver allt i Unikum, bokar tiderna för utv samtal digitalt osv. Vår skola är ganska framåt när det gäller ikt och har en rätt lång tradition av att vara det. Alla pedagoger (lärare, frtidspedagoger, fskl osv) har egen dator, nätverk i alla hus. När man läser om andra skolor så ligger vi ganska långt framme iallafall. Detta betyder inte att innehållet är helt solklart, det behöver vi arbeta med, precis som allt annat man behöver arbeta med. Mycket inspiration till innehållet hämtar jag på nätet och brukar vara rätt bra på att sprida det omkring mig. Nåväl, igår var det skolchatt på twitter som handlade om just detta. Jag var inte med på själva chatten, men läste en hel del av det senare. Ett inlägg handlade om att om man inte hade slängt sin lärarkalender så hade man inte integrerat it i sin undervisning. Det fick ju mig att gå igång lite, jag gillar ju verkligen min kalender. Den är snygg och praktisk. Jag får en enkel översikt över veckan, det går snabbt att skriva ner, lätt att ta med sig. Jag gillar känslan av att skriva för hand. För mig finns det ingen motsättning i att integrera it i sin undervisning mot att skriva för hand i sin kalender. Jag gör det som för mig är effektivast och ger mig det resultatet som jag vill ha. Jag twittrade också att det inte måste vara en motsättning men fick bara Jo! tillbaka. Vi tyckte olika helt enkelt.:-) Det gav iallafall en del tankar och det är väl det som är meningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar