måndag 16 juli 2012

Jag läser...

Just nu är det ett gäng böcker som ligger på
läslistan. Jag fick hem Christina Löfvings bok Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen för några veckor sedan. Den var lättläst och väldigt bra. Jag läste igenom den ganska fort och har nu återvänt för att läsa vissa saker igen.

Det jag gillade med boken var att det fanns flera delar, teorier, personliga vinklingar, tips, idéer.
Det var ett bra, enkelt språk som var lätt att ta till sig. Jag gillar tankarna om steg för steg- inställningen. Många tankar snurrade i mitt huvud och det var mycket som jag kände igen och kan ta med mig. Jag gillar allra mest det rent praktiska, jag vill få tankar om hur jag kan använda det jag läser om i klassrummet. När det utkristalliseras till att bli en konkret ide om ett ämne, arbetssätt osv. Jag fick en hel del sådana tankar och bland innehållstipsen tar jag med mig en hel del till hösten. Glad att jag köpte denna bok. Den ska med till den pedagogiska hyllan i vårt arbetsrum.

Igår kväll laddade jag ner kommentarsmaterialet till de ämnen jag undervisar i efter tips från Öpedagogen. Alltså jag visste så klart att de finns, men att det var så himla enkelt att ladda ner till paddan, det visste jag inte. Nu ligger de i iBooks och väntar på mig. Idag upptäckte jag att det går att låna e-böcker från bibblan. Det kändes ju som något man borde vetat om för länge sedan, men det hade tydligen gått mig förbi. Ytterligare ett tips från Öpedagogen var att läsa Bedömning för lärande så den ligger nu i Bluefire för vidare läsning.

Nu ska jag bara hitta tiden också för att göra det :) BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar