fredag 6 juli 2012

Tips på mattespel

Under året har min klass spelat ganska mycket mattespel på nätet. Det är bra att variera lite med, det ger bra träning för utantillkunskap som ibland är nödvändig, men ganska tråkig att träna in. Vi har matteborgen som lärobok på skolan. Samma förlag, Bonnier, nu Samoautbildning har mattespel online på nätet som vi köpte en licens till. Tyvärr har de inte riktigt levt upp till förväntningarna. När vi gjorde utvärderingen av årets matte så sa eleverna när jag berättade att den tjänsten kostade att det inte var värt det. Det finns lika bra gratis, lägg de pengarna på annat var kommentarerna. Jag har ändå tyckt att de har varit ok, utan reklam osv. Vi har använt oss av en del gratissidor på engelska också och eleverna har mest fastnat för ett spel som heter Math Man. Liknande gamla hederliga Pac man fast med mattetal.
Häromdagen trillade jag över en länk till en annan engelskspråkig sida med mattespel som såg trevlig ut
http://www.arcademicskillbuilders.com/
Det är mycket att man ska spela mot varandra och det kan ju vara kul ibland. Utmana och spela mot elevena är alltid uppskattat. Jag har testat några av spelen och en del är ganska svåra, det är bra. Det ger mer utmaning under lång tid.

Har ni något annat tips på bra mattespel på nätet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar