onsdag 22 augusti 2012

Nu är vi igång

Idag var det skolstart på vår skola. Det hällregnade tyvärr så det sedvanliga firandet på skolgården fick flytta in i idrottshallen. Det var sång och musik, prat från rektorerna samt det finaste av allt. 6-åringarna fick gå genom bågen!
Det var en kornig bild ser jag, men man får ett hum iallafall. Vi har en blomsterbåge som 6-åringarna får gå in igenom när de börjar. Lite nervösa och pirriga går de över scenen och får en kåsa runt halsen av sin pedagog. De går när allt är klart till brunnen vi har på skolgården och dricker vatten som ska symbolisera kunskapens källa. Fint. Samma båge går våra nior ut genom på skolavslutningen i nian. De blir då "utsparkade" av sina mentorer och får en röd ros av sexåringarna. Cirkeln är sluten :)

Så här ser ingången till mitt klassrum ut. På de färgglada lapparna står det Glädje, ansvar, respekt. Dessa ord ska få följa med mina elever detta år och jag tycker att det är bra att bli påmind om det när man går in. Det var ett gäng ganska nervösa fyror som kom till klassrummet idag. De har fått en hel massa information. Jag kommer nog få ta allting flera gånger om, det är inte lätt att få med sig allt en dag som denna.

Imorgon ska vi komma igång med lite praktiska saker, göra planeringsbok, lådlappar osv. Kanske läsa vidare i vår högläsningsbok Jojjes ljuvliga medicin? :)

1 kommentar:

  1. Vilken härlig skolstart ni har! Tanken med blomsterbågen som man går in och ut genom :)

    SvaraRadera