söndag 10 juni 2012

Flippa klassrummet

Jag har hört uttrycket ett tag, förstått vad det innebär, funderat lite på det, men känt att nä jag vet inte. Igår efter en fantastisk dag med 2-årskalasande låg jag helt slut i soffan. Surfade omkring inne i App-store och laddade ner Show me. Testade det och förstod plötsligt hur jag skulle kunna använda det. Det är ofta så jag funkar, jag behöver förstå hur jag ska använda det rent praktiskt för att poletten ska trilla ner.
Jag använder redan nu en blogg i matteundervisningen. Det har jag gjort i tre år. Där lägger jag digitala läxor. Jag gör dem i google docs, lägger ut dem på bloggen och får svaren snyggt samlat. Det är supersmidigt, men jag har inte det varje vecka. I bloggen lägger jag även tips på mattespel, länkar till olika saker vi jobbar med just nu osv. Jag har nu funderat på att skippa matteläxa helt. Då tänker jag mest på de veckor då det blir stenciler. Det är jobb för mig att komma på vad det ska vara, det ska helst vara någon mening med att de ska vara. De ska kopieras, delas ut, påminnas om att de ska in, rättas, ut igen. Nä, jag lägger hellre den tiden på att planera och genomföra bra lektioner. Här kommer det flippade klassrummet in, om  jag gör genomgångar som eleverna kollar på hemma i läxa så är de förberedda inför lektion och vi får mer tid att jobba.
De veckor när det inte behövs genomgång så jobbar vi istället lite längre lektionstid och gör tex de digitala läxorna på lektionstid. Visst kan det vara något?
Jag tänkte även att Show me kan vara till hjälp vid genomgångar i tex bilden. Komprimera lite när jag ska visa hur man tecknar något speciellt eller så. Jag tror att det finns oanade möjligheter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar