fredag 29 juni 2012

Internet är fantastiskt

Kim tog nattningen av Ester idag så jag slog mig ner vid datorn för att kolla på Ann-Marie Körlings föreläsning från Lärardagarna om Pedagogiskt samarbete. Samtidigt som jag tittade hade jag telefonen igång för att anteckna i Evernote, smidigt så att man kan ta kort tex. Nåväl, twittrade även om att jag kollade på föreläsningen och rätt som jag sitter där skriver Ann-Marie själv

:
 Jag finns här om du vill samspråka, undra, fråga eller påstå något annat, varmt välkommen. A-M

Om inte det är interaktivitet så vet jag inte vad är. Internet är synnerligen fantastiskt och när det gäller den pedagogiska diskussionen så är den oslagbar. Precis det som Ann-Marie föreläste om helt enkelt. 

En hel del tankar fick jag också från föreläsningen. Jag tänker på hur ofta jag själv fastnar i diskussioner som handlar om formen inte innehållet. Eller om elever eller elevers föräldrar. Helt klart är att vi skulle behöva lyfta blicken litegrann från det och diskutera mer innehåll. Det har jag funderat på länge, men nu fick jag liksom luft till det. A-M pratade om lärare som suttit i ring och berättat om lektioner som fungerat. Det tänker jag skulle kunna fungera hos oss. Vi har tisdagskonferenser och på torsdagar är det lärartid. Då hade man kunna ta med sig veckans bästa lektion för att prata om. Det hade varit spännande. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar